الثلاثاء، 8 يوليو 2008

ماليش في السياسة - الجزء الأول -

كلمة بنسمعها كتير من ناس كتير

ولكن هل أحدكم تسآآئل ليه الناس بتقول كده ؟؟

انا من رأيي : انهم خايفيين من الحكومة أو انهم فعلا الموضوع مش بتاعهم - بمعنى انه مش بيعرفها أو مش بيتابعها ( مش عارف أوصلها ازاي ) مش من اهتماماته -

مش لاقي ليهم تالت خالص ..

هيه دي الأسباب المقنعة بالنسبة لي على الأقل عشان يقولوا كده

....المهم ...... كلنا متفقين أن الدين والدولة الاتنين واحد ولا يمكن أن يتجزأوا عن بعضهم مش ده اللي عايز اقوله .....

عايز اوصلكم حاجه تانية السببين اللي قلتهم ... هاخد واحد منهم واكلم عنه والتاني مش هيفيد اساسا الكلام فيه.. وده السبب التاني

انا هاتكلم عن السبب الأول ...

انا بسمع الناس بتقول ::
(( خايف من الحكومة )) ... (( يا عم عندي عيلين أربيهم )) ... (( وأنا مالي همه أحرار مع بعضيهم )) .... (( طالما اني عايش وكويس اتكلم ليه في الموضوع ده؟؟ )) ....كلام كتير بنسمعه من الناس ... بس انا عندي رد على الكلام اللي فات



1- خايف من الحكومة ليه؟؟ ..... (( كانت ربنا وفي ايديها الجنة والنار ))


2- يا عم عندي عيلين عايز أربيهم!! .....
(( وهل تربية الأولاد بالشرب والأكل بس ... طيب انا اعرف واحد دخل السجن سياسي ولما طلع بيحلفلي انا عمري ما شفت ولادي رجالة زي ما شفتهم وانا في السجن ويمكن اتعلموا حاجات كتير بقالي سنين بحاول ازرعها فيهم ........ ايه رأيك في الكلام ده يا اللي عايز تربي عيالك ؟؟!! ))


3- وأنا مالي همه أحرار مع بعضيهم ليه يا ريس !! .... (( هيا كانت بلدهم لوحدهم ... دي بلدنا كلنا ومن حقنا نعيش فيها أحرار ))


4- طالما اني عايش وكويس اتكلم ليه في الموضوع ده؟؟ ..... (( مش عارف والله تتكلم ليه ؟؟ ... انته راجل شبعان والعملية زي الفل تتكلم ليه صحيح ؟؟ .... بس يا أخي من باب أن الساكت عن الحق شيطان أخرس ومن باب تعاونوا على البر والتقوى ... غير حاجات كتير ممكن اقولك عليها .. بس كفاية دول ))

بعد ما رديت عليهم ... عايز ادردش معاكم شويه بقى .... نفسي أفهم ليه الناس بتقول كده عايز اتفق معاكم برده اني احنا لا نتمنى الابتلاء ولا نريده أساسا ولكن لو لا قدر الله ربنا ابتلاني ... فانا لازم اصبر ..... وخليكم فاكرين الكلام ده .....مش شوية ناس بدبابير هيه اللي تغيرني عن مبدأي ؟؟ الحكومة مش بيدها رزقك يا أخي .... ولكن الله بيده الأرزاق .... طيب لو فضلنا ساكتين ...... مش هوه ده الحل أكيد !! ولا ايه ؟؟دي بلدنا ولازم نعيش فيها أحرار .... مش كل حاجه بيد أمن الدولة ومين أمن الدولة دول أصلا ..... دي ناس واخده دبلومات فنية أو ثانوية بـ 50 %وداخلة بواسطة كمان ....... وبيفهموهم مفاهيم خاطئة ... مش هاقولكم على الكلام ده ... انت أعلم مني به ؟؟

انا عندي كلام تاني عايز اقولك انتظروه في الجزء التاني .. ان شاء الله

وقولولي رأيكم في الكلام اللي مكتوب ده ... صح ولا غلط ؟؟ نتناقش يعني !!

هناك 3 تعليقات:

طلاب من أجل مصر يقول...

السلام عليكم
ازيك..
كلامك صح وعجبني
لكن في ناس بتقولك مدام الطريق ده هيجبلي الماصائب يبقى ابعد عنه
واخليني في حالي -زي ماقلت بالظبط-
وبالكلام ده انتشر الفساد
ده يقول كده وانا اقول كده وكلنا نقول كده

يبقى اكيد الظلم والاستبداد هوة الي يمشي علينا وهنفضل سااكتين ..؟؟

الموضوع ده زى ما قلت انت كبيير وعاوز توسع اكبر

شكراا على البوست

وانا لك عندي تاج لازم تيجي تخده وتحله
مستنياك
تحياتي

غير معرف يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
هذه حملتك أتينا بها إليك
إلى متى الصمت
إلى متى نترك أمورنا يحمل همها غيرنا
فنحن لها إن شاء الله
مهما قالوا ومهما زيفوا الحقائق فتلك عقولنا باقية
ادعوكم للتفاعل مع الحملة بالتوقيع وبتحمل مسؤليتكم كاملة في إنجاحها فهي حملتنا جميعا
أنشروا لوجو الحملة ورابط المدونة والجروب لديكم
حثوا كل من تعرفوا على المشاركة والتفاعل
هدفنا ان نصل مليون فرد وسوف نصل أن شاء الله
بيك وبينا وكل امتنا هنعلنها ونقول
أنا بحب الإخوان
http://iloveikhwan1928.blogspot.com/
أرسلوا تلك الرسالة لكل من لديكم

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
نريدك معنا في أداره الحملة
ليس للمشاركة وإنما لأمور أخرى اكبر
أن وافقتم أرجوا إضافة إيميل الحملة على الماسنجر للضرورة جدا

غير معرف يقول...

السلام عليكم يا ريس كيف الحال
سبحان الله على التوافق تقريبا لسه كاتب تدوينة بنفس المعنى بعنوان الشعب المدجن بس ربنا يكرمك على هذا التحليل والتفنيد ويارب شعوبنا تتحرك