الأربعاء، 16 يوليو 2008

ماليش في السياسة - الجزء التاني والأخير - وحاجات تانية

طيب يا جماعة في الجزء الاول انا تكلمت عن ملابسات الموضوع والظروف اللي ممكن تخلي كل مننا نقول الكلام ده ..... المرة دي انا هاقول رأيي في الموضوع وما هو الحل ؟؟
أكيد يا جماعة كلنا متفقين ان دي مشكلة موجوده في الشعب ولازم نحلها ... ولازم برده نكون عارفين ان الحل مش هيكون في أي من الجماعات الموجوده على الساحة ..... الحل لا بد أن يكون بيد الشعب .... لازم الشعب هوه اللي يحل ... طيب يحل ازاي ؟؟
انا هاقول رأيي ... ويا ريت تقولوا آرائكم ...

أولا :: الحل لا يكمن في ان احنا نطلب من الناس اللي بتخاف من المظاهرات انها لازم تطلع في المظاهرات .... لأ مش شرط ..... اللي مش عايز يطلع في المظاهرات ما يطلعش .... بس فيه في أيده حاجات تانية ممكن يعملها ... ممكن يتكلم مع الناس في ذلك ... ويفهمهم ان الوضع ده غلط ... وانا احنا مش عاجبنا .

ثانيا :: الحل برده مش المظاهرات اللي بتطلع الناس فيها تكسر المحلات والعربيات ..... يعني لما نطلع نكسر في الشوراع هل حلت القضية .... أكيد لأ ؟؟ .... بل احنا سببنا أذى لناس قد يكون لقمة عيشة في المحل اللي اتكسر .

ثالثا :: الحل في مظاهرات سلمية ... تبين الاحتجاج والاعتراض فقط لا غير .... ولا شئ آخر
رابعا :: الحل برده بيكون في ان كل واحد لازم يوضح للناس اللي حواليه ان احنا لينا حقوق بسيطة جدا لازم ناخذها ... مثال ذلك : الشرطي اللي في الشارع ده .. المفروض انه موضوع لخدمة الشعب مش التسلط عليهم وانه يتخصص يقرفهم ... لو الشرطي ده لقى الناس كلها ضده وان اللي بيعمله ده غلط ... أكيد هايتغير ... لانه مش بيعمل اللي بيعمله الا عشان هوه شايفنا ساكتين ... مش بنتكلم .

انا قلت في الأول ان عندنا حاجات تانية في البوست ده ....

وهي : تاج وصلني من الاخت سارة من مدونتها .... وبتقول لازم أجاوب فأنا جاوبت واسيبكم معاه بقه

س1 : أذكر خمس أحلام على الاقل ..تخص ماضيك وتحلم فيها بتغيير اشياء ..ماذا ستعدل وماذا ستترك؟؟
أحلام تخص الماضي وهي :
1- كان نفسي دايما الاقي حد يفهمني صح .... الناس كلها كانت بتفهمني غلط ..... ومش كنت بعرف اتعامل معاهم
2- كان نفسي دايما ألاقي صاحب بجد ..... ولغاية دلوقتي مش لاقي حد.
3- كان نفسي دايما اني أسيب البيت بتاعنا ...... وفعلا حصل وسبته ..... بس كانت تجربة صعبة جدا ... والحمد لله عدت
ده اللي فاكره الآن ..... وكفاية


س2 : أذكر خمس أحلام على الاقل ..تخص مستقبلك؟
1- بحلم بدولة اسلامية تعود مرة آخرى لتعيد للاسلام مجده.
2- نفسي اعمل أكبر مركز طب اسنان عالمي ... زي مغربي كده.
3- بحلم في زوجة صالحة ... تفهمني صح ... وتعوضني عن حاجات كتير فقدتها .
4- نفسي بجد أشوف مصر حرة ومستقرة.



س3 :أذكر شخصين على الأقل غير متواجدين فى حياتك حاليا كنت تود وجودهم الان او فى حياة اولادك مستقبلا؟؟
في حياتي ... نفسي يكون الأستاذ محمد الخولي الله يرحمه موجود معايا وكمان واحد صاحبي من زمان اسمه مصطفى ... بس تفرقنا واحنا في تانية ابتدائي وحتى الآن مش عارف له طريق .... نفسي يرجع في حياتي من تاني ... يمكن يكون صاحب بجد .

أما في حياة أبنائي ... نفسي والدي يكون متواجد معاهم ...



س4: أعطيتك ثلاث وردات .. من هم الثلاث الأشخاص اللى هتهديهم الورد اللى معاك ؟؟
1- الاستاذ محمد الخولي رحمه الله
2- أختي الكبيرة
3- أبو علاء ... صاحب مدونة جمعاوي


س5 : لو أعطيتك ورقة بيها 3 سطور فقط و قلت لك أكتب فيهم اللى أنت عيزه هتكتب إيه ؟؟
مش هابطل ... مش هاسكت ... مش هاتنازل
ولأصدقائي : أحبوني كما احببتكم
و أخيرا ..... الاسلام هو الحل .. لكل ما نحن فيه ... ولن ابتغي العزة في غير الاسلام


س6 : ما هو هدفك فى الحياة ؟؟
هدفي هو الوصول لأعلى المراتب العالمية سواءا علمية أو غيرها
وذلك لتغيير فكرة الاسلام السيئة الموجودة عند بعض الناس


"إن شاء الله بكرة هيكون أحسن من النهارده"
س6 : هل تصدق هذه المقولة ؟؟ و لماذا ؟؟
لأ .... لأ أصدق هذه المقولة بتاتا ... فانا مقتنع ان بكره اسوأ
فباخد في اعتباري ذلك وبعمل حسابي .. ان بكره اسوأ ... مش أحسن
وليه؟؟ ... لأن الغني بكره فقير ... والفقير بكره الغني
وانهارده انا مستريح بكره تعبان ... انهارده انا معافى بكره مريض
عشان كده بعمل حساب كل حاجه ...


س8 : من المغنى اللى بتحبه أوى و إيه أحلى أغنية ليه بتحبها ؟؟
انا الحمد لله بطلت الاغاني من فترة ومش ناوي أرجعلها ....
اما لو كان السؤال عن الأناشيد ... فانا بحب كل الاغاني الكويتية بشدة ... فيها معاني عظيمة دوما


س7 : أجمل مقولة سمعتها فى حياتك ؟؟
كتير هاقولكم شويه
بابا دايما بيقول :
السواقة ذوق وفن ... السواقة مش سرعة .... السرعة دي دوسة بنزين

- شكوت الى وكيع سوء حفظي فأرشدني إلى ترك المعاصي
- اذا لم تجد ما تحب ... حب ما تجد
- في الروح اصرار وفي أعماقنا أمل ... لا يعتري خطواتنا يأس ولا سأم


كفاية كده ... نشوف اللي بعدو



س9 : غزة" تمثل لك إيه فى حياتك ؟؟"
غزة بالنسبة لي .... مدينة فلسطينية ... جريحة ... تقع تحت جنح العدو الصهيوني يفعل بهم ما يشاء .... نسال الله لهم الجنة ... نفسي أعملهم حاجه بس مش عارف ..... بس بجد ... انا بشوف فيهم نماذج للصحابة .... ربنا يكرمهم يا رب



س10 : أعطى لإنتمائك لوطنك درجة من مائة ؟؟
معرفش ..... لأني بلا وطن ..... بس نفسي أشوف مصر حرة


س11 : لو تزوجت و أنجبت بنتين و ولدين أى الأسماء تختار لهم ؟؟
الولدين هم : (( مهند وعلي )) والبنتين هم : (( الصفا والمروة ))


س12 : عمرك غشيت فى أمتحان و انت صغير ؟؟
ليه بس الفضايح دي ... للأسف نعم والواحد مكنش مدرك انها خيبة ..... بس ده قبل ما ربنا يهدينا ..... ونسأل الله الهداية والثبات


س 13 :لو أتعرض عليك رشوة كبيرة و انت فى زنقة ماليه هتعمل إيه ؟؟
عرضوا على الشهيد سيد قطب الاعفاء من الاعدام في عهد عبد الناصر مقابل ان يعتذر لعبد الناصر ولكن الشهيد رفض ... بالرغم من انه لو فعل ذلك لن يكون في حرج شرعي ولا أي شئ ... بل ان ذلك مباح له .... ولكنه رفض


لن أفعل أكثر ما فعله هذا الشهيد رحمه الله .... سأرفض ولو في ذلك قطع رقبتي


س14 : قول 3 صفات ب 3 كلمات بس توصف بيهم شخصيتك ؟؟
طيب ... حساس ... جااااد


س 15 : برضه بكلمة واحدة ايه اهم صفة عايزها في شريك حياتك؟؟
طيب همه شرطين لا يتجزؤون عن بعضهم البعض
أولا : الالتزام بدين الله وحسن الخلق .. معينة على الطاعة
ثانيا : مرحة ... رومانسية ... غريبة الأطوار ... يعني مش عادية ... طيبة


س16 : ايه المجال اللى غير دراستك وشايف نفسك فيه قوي؟؟
مجال الحاسب الآلي


س17 : بتحب السفر؟
هههههههه
انا اساسا حياتي كلها سفر ...... انهارده رايح ... وبكره راجع
مش ورايا حاجه غيره ... واللي عايز يصدق انا السنة دي سافرت فيها خمس مرات لأماكن مختلفة .... واللي عايز يصدق كمان ... انا لسه راجع من السفر الفجر انهارده ....
طبعا بحب السفر ... حاجه ممتعه جدا


س 18 : طب دلوقتى حالا ايه المكان اللى نفسك تكون فيه؟
طيب ... دلوقتي حالا .. نفسي أروح البحر



وفي الختام بشكر أختي سارة على التاج الطويل ده ....


ربنا يبارك في حضرتك ويجعلك خادمة للإسلام بحق ....
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-


كفاية كده لأني تعبت من التاج الطويل ده ... وانتظروا الوبست القادم ... حاجه جامده ... ان شاء الله تعجبكم ،،،،

هناك 7 تعليقات:

طلاب من أجل مصر يقول...

السلام عليكم
الحمد لله اني لحقت اول تعليق ..لاني فكرتك منزله من زمان بس الحمد لله

**********
احلامك جميله ..جميله..جداا
*****
بس كان نفسك تسيب بيتكم (يعني تهرب من اهلك ..ده اصدك ولا ايه...يريت تفهمني الحته دية)0
وان حد يفهمك ..دية مشكله ناس كتييير وخاصه الشباب ..وانا منهم
*********
احلامك المستقبليه ..جداا جميله وربنا يحققهالك
*********
وصحبك اليي سبته في تانيه ابتدائي لسه فاكره (اغبطك على هذه الذاكرة )0ههه
******
وهدفك في الحياة ..هدف جميل وسامي وربنا يحقق هولك
******
نظرتك لان بكرة احسن من النهرده ..نظرة جيده بل ممتازة ..ووجة نظر ايضا
*****
والمقولات جمييييله جداا ..
وكلها اجمل من بعض
واخر وحده اجمل شئ
*****
انت بلا وطن ..حرام عليك يا شيخ ..ليه كده بس لو معندكش وطن تبقى انت ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟

****
ااه نسيت حكاية ..الغناء (اسال الله لك الثبات ..والحمد لله ان تركتها ..غير مش عارف وبيقاوم ..وغيرك مكنش بيسمع وبقى بيسمع ..انت في نعمة عظييمه ..ربنا يثبتك)0

*****
ووصفك لزوجة المستقبل ..راائعه وربنا يرزقك باللي تستهلك
لكن عندي وقفه ..ازاي غريبة الاطوار ؟؟يعني هجيبوهالك من ..المريخ مثلا هههه
******
وفي النهاية ..بقلك انت شاب طموووح وطموووح ..وربنا يزيك من علمه ..وتبقى شئ يشار اليه بالبنان في المستقبل

وربنا يوفقك ..ويحققلك امانيك
وتتجوز ههه

تحياتي سارة

(حاجه غير الموضوع خالص **يريت تشيل التاكد من الكلمة عند التعليق)0

همسات شاب يقول...

لا يا افندم انا لسه منزل الموضوع انهارده
***************
أولا جزاكم الله خيرا على هذه التعليقات الجميلة
***************
كان نفسي أعيش مع ناس تانية
محدش في البيت عندنا فاهمني ... بس ده قصدي
***************
عادي جدا لأن لما الواحد يكون في حياته واحد حبيته بجد ... .عمرك ما هتنساه
***************
انا قلت ان بعمل حسابي ان بكره اسوأ مش أحسن .... وده عشان مواقف شفتها في حياتي
***************
طيب بالنسبة للوطن ... انا مولود وعايش في مكان .... ووجودي في مصر مجرد أجازات .... عشان كده انا بلا وطن
***************
بالنسبة لشريكة الحياة .... انا قصدي واحدة مختلفة عن الكل ... واحدة ممكن تخلي الحياة أحلى ولكن في طاعة لله
***************
وأخيرا جزاكم الله خيرا يا أختاه على تعليقك الجميل جدا

بجد اسعدتيني بشدة

ربنا يبارك في حضرتك

احمدواسلام يقول...

اخى فى الله
*******
جميل البوست وكويس انك عرفتنا الاشياء الرائعه ةتلك الاحلام الجميله عن نفسك

اهم شئ لفت نظرى فى الموةضوع ده كله موضوع الصديك الذى لم تجده
اسال الله لك التوفيق فى ايجاده وادعيلى انا كمان اجده معاك
سلام

همسات شاب يقول...

جزاك الله خيرا يا اسلام

وربنا يوفقك ويكرمك الى ما يحبه ويرضاه

أخوك في الله
همسات شاب

إخوانى حتى النخاع يقول...

السلام عليكم



بالنسبة لموضوع بتاع مليش فى السياسة


هوا طبعا الشعب هوا الى هيغير

بس لوحده مش هيقدر

لزما تكون فى جماعة أو حزب هيا الى بتوجه غضب الشعب دا

لو الشعب أتساب يغضب .. ممكن يكسر مصر كلها


***************

وعلى التاج

بجد إجابات أكثر من راااااااااااااااااائعة

بس جميلة جداااا جداااااا جداااااا جداااااا


بس انتا مكملتش التاج


انا عارف الى هوا كبببببببببييييييييييييييير جداااااااااااااااااااااااااااااااااا

بس هتعمل إيه ؟؟!!


تشكر يا باشا على البوست دا


أخووووووووك

البنا إمام الجيل يقول...

ما شاء الله اجاباتكم رائعة

بس يا فندم في النية اني سأفتتح اكبر مركز للاسنان عالمي ايضا ... فالان هناك تحدي :(

---
بالفعل دي من افضل المقولات اللي بحبها :

- في الروح اصرار وفي أعماقنا أمل ... لا يعتري خطواتنا يأس ولا سأم


---


وربنا يحقق لحضرتك احلامك

ويرزقكم بالزوجة الصالحة ...

ويبارك فيكم ويعز بكم الاسلام ان شاء الله

همسات شاب يقول...

البنا إمام الجيل


أهلا وسهلا بيكي يا فندم في المدونة المتواضعة دي

بالنسبة للمركز بتاع الاسنان

ليه التحدي ؟؟

المقولة تقول في الاتحاد قوة وفي التفرق ضعف


هوه بس الواحد بيفكر في شوية حاجات كده

عايز أغير ؟؟

فانا شايف الدكاترة كل واحد فاتح عيادة وخلاص

فماذا لو جمعناهم في مكان واحد وتحت إدارة واحدة وبنفس الدخل

أكييييييد هايكون أفضل

عموما ربنا يقدر اللي فيه الخير

_____________________

المقولة فعلا جميلة وانا مؤمن بيها جدا


لدرجة اني عاملها رنة للموبايل :d


جزاكم الله كل خير على المرور الطيب ده


أسعدني مروركم